Számítógépes zenélés, zeneszerkesztés Pc-n. Zenei Szoftverek, Hangminták, VST, Midi vezérlők, Softsynth, Hangkártyák, Hírek, Cubase, Reason, Sound Forge, Cool Edit, Ft2, Fruity Loops, FL, ReCycle, ReFill

Addictive Drums Press enter Írása (1. rész )

2011. július 25. - Korpa

Üdv zeneszerkesztők!

Ez az első olyan cikk a zeneszerkesztés blog történetében amit nem személyesen írtam, hanem kaptam! Természetesen  nagyon szívesen publikálom az erre vállalkozó kollégák írásait. Íme az első ilyen írás :

Addictive Drums

by Press Enter

(1. rész )

 

Első soron: Nagy megtiszteltetés a blog szerkesztésében részt venni!

Másodsoron: Addictive??? Tényleg FÜGGŐSÉGET OKOZ, ezt tapasztaltam!!! :D

 

Már sok dob sampler-el és dob generátorral volt dolgom, időben nem annyira tartalmas,ám tapasztalt pályafutásom során,de azt kell mondjam,hogy az XLN audio igazán nagyot alkotott az addictive drums nevű program létrehozásával...

Minden stílusban megállja a helyét, kezdve a grunge stílustól a jazzen keresztül egészen a jungle, vagy darkstep stílusig.

Persze nem csak az elvetemült ("százkezű") dobosok igényeit elégíti ki, tökéletes minimal techno,dubstep,vagy akusztikus dobkiséretek létrehozásához is.Ebben a cikkben szó lesz előnyeiről és hátrányairól is.Igen!Egy ilyen programnak is vannak hátrányai...

 

A program felépítése nagyon hasonló egy másik programéhoz, melyet bfd2-nek neveztek el.

Nem szeretnék rá külön kitérni, talán a következő irományomban.

Az alap kezelőfelület, amelyet a program futtatásakor magunk előtt látunk, egy demó, melyet kedvünk szerint beállíthatunk,egy elmentett (init) preset beállításával.

Ezen a felületen betölthetünk kész dob szetteket, vagy egyesével, márkától és stílustól függően, igényeink szerint minden lábdobot,vagy pergőt,stb.,amit az adott zenéhez kívánunk alkalmazni.

Ezen betöltések mind attól függnek, hogy melyik ADPAK-kal van patchelve a program, ugyanis a programba saját dobhangokat nem tölthetünk be(!),csak a fejlesztők által stúdió minőségben felvett hangmintákkal dolgozhatunk. Ezek legfrissebb listája:

   * Az alap, amit a programhoz kapunk.

   * Retro, mely 100%ig biztosítja a 60-80-as évek zenei hangzását.

   * Funk, nagyon kellemes percussivok és egyéb tört dobok funk hangzását szolgálja

   * Modern jazz melyben tompított ütéseket, seprűzést tudunk létrehozni egy kis hozzáértéssel és füllel

   * Reel machines az egyik legkiválóbb elektromos dobkit,current value  előrekész szettjeit is tartalmazza.

  * Metal addon,na ebben egyik hosszúhajú zúzni vágyó ember sem fog csalódni,azfix! 

Mindezen felül egyedi midiberendezkedéssel szerelték fel,és nagyon sok kiegészítő midi note pakkot kapott.(nem kivánom felsorolni, mert nagyon sok!)A program ezeket a márkákat tartalmazza:

                           * Premier

                           * DW collector's

                           * Ludwig

                           * Tama

                           * Sonor

                           * Pearl

 A többi elektromos kit tartozék: Három darab crash cint, egy kísérő cint,egy lábcint,egy láb dobot,egy pergetőt,négy tam-ot és egy extrát tudunk kedvünk szerint betölteni.

Mindezt a jobb felső sarokban elhelyezett kit fül lenyomásával tudjuk elérni, ekkor megjelennek a kis ablakok, melynél az „L” betűvel tudunk válogatni, az „E” betűvel pedig az adott ablak Edit menüjét hozzuk elő.

A le és felfele nyilakkal tudjuk "gyorsan"(töltési idő) váltogatni a dobfajtákat.

Ha az egérrel az ablak felső részét kattintgatjuk, akkor erős leütést produkálunk, ha az alsó részét, akkor gyenge leütést.

Solo és Mute gombokat nem kell bemutatnom, illetve......

 


A mixer mindig jelen van!

 

A mixerben találhatóak a faderek, melyek csak a lábdobnak, pergőnek, láb cinnek, tanoknak, és extrának beállítási lehetőségeit tartalmazza. Tartalmazza még a room faderét, az overhead faderét,és egy bus-t(külön kitérek rá a későbbiekben),illetve a master fadert.

Fontos, hogy ha a kit menüben bármelyik ablakban található solot lenyomjuk, akkor az csak a fülre érvényes, tehát a kívánt faderek megszólaltatására minden faderhez tartozó solo gombot le kell nyomnunk,mute funkció ugyan ez. 

Ami pozitív: Minden fader - hez tartozik egy fázisfordító gomb is, de ugyanezt (overhaden,roomon,buson) elérhetjük, a stereo combined pannerrel való sztereo egyensúly megfordításával,melynek során a Left oldal Right-á válik és forditva. Ennek hasznát a sztereo hangkép elrendezésnél vesszük,"szépen mindent a maga helyére a térben"illetve a pergető mikrofonja és az overhead közötti időbeli (pár ms-os) eltérést is ki lehet küszöbölni egy ilyen apró trükkel.

Fázisfordítás alatt találhatóak az out gombok, melyeket lefele mutató nyilak ábrázolnak. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a kijelölt csatornát egy,(a zeneszerkesztő programban létrehozott) új csatornára valósidőben rögzítsük, mivel ha wav formátumban dolgozunk, megkíméljük a pc-nket a complex számításoktól, melyeket a visszahallgatáskor minimális preloadingal (előreolvasással) végez. 

Amit még a mixerben hibának tartok: Nincs a dinamikatartomány számokkal jelölve a fadereknél, illetve pontatlan is, ami nem eredményez mérnöki pontosságú hang létrehozását, ez részben abból is fakad, csak úgy megjegyzem, hogy annyira-valósághűre akarták tervezni a hangzást, hogy mondjuk a pergető leütésekor ugyanazon az érzékenységen 4-5-féle előre felvett hangot használ egymás után random szerűen. Így a pontos mérés kizárva a dinamikában,csak találgatni tudunk.

Ami még hiba, hogy csak egy bus van, ennél 2-3-mal több is el kellene, hogy férjen!

A faderek felső szekciójában található az ins (insert)gomb,mellyel a program plug-in -jait tudjuk aktiválni.

Az Fx gomb a visszhang és egyéb teremhatások aktiválását szolgálja.

Az alap kezelőfelületről ennyit.

Az editálási felület:

A kit fül mellett található az edit.

Sokkal összetettebb, mint első ránézésre gondolnánk. pl: Ha kiválasztjuk a pergetőt, akkor láthatjuk, hogy állítani lehet, hogy az alsó, vagy a felső mikrofont szeretnénk erősebben hallani.

Ez nem mindegy! Egy rock zenében inkább a felső mikrofont használjuk, míg a jazzben jó, ha hallatszódik a sodrony is, így előállítva a szemcsés hangzást. A buzz funkció lehetővé teszi a koszosítást, ami a megtévesztésig képes utánozni az eredeti felvételeket és az élő hangzást, így amikor a lábdob tisztán leüt, belehallatszódik a mély frekvenciák által megmozgatott sodrony.

Rendelkezik egy alap kompresszorral,egy torzító-szűrővel,egy három sávos parametrikus eqzalizerrel,és végül, de nem utolsó sorban egy saturatióval.

A kompresszor elég jó, nincs róla mit beszélni, talán annyit,hogy hiányolom a soft knee funkciót,de ez hanyagolható.

A torzító négyféle torzítással rendelkezik, itt tudunk szűrni a frekvenciákon is.

Az eq-val mindössze annyi bajom van, hogy nem írja a frekvenciákat, így elég nehézkes a felharmonikus dúsítás,illetve csak"tapogatni tudunk a sötétben"a megfelelő hangok után. Ami gond még vele, hogy 3 parametrikus eq-val nem tudunk eleget tenni a produceri igényeinknek. Minimum hozzá kellett volna rendelni még kettőt!

Ez szakmai vélemény!

A saturatio-t mindenki ismeri...

Aki nem, annak leírnám, hogy egy harmonikus torzítást eredményez, melynek következtében finoman kezelve megfogja a csúcsokat,és kellemes krémes hangzást hoz létre.

Ha durván kezeljük, akkor előjönnek a nem kívánt torzítások.

(Panacea pergője:D)

Mindezek mellett tudjuk kezelni a kimenő jelet, és az fx-ekre menő jeleket, ezt a saturatio mellett is elérhetjük.

 


 Folytatása következik a 2. részben....

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneszerkesztes.blog.hu/api/trackback/id/tr483097525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BonFire 2012.07.15. 19:50:46

A pongyolaság agyonvágja az egész cikket, pedig akár értékes is lehetne. Ezt a „pergetőt” honnan vetted? No, egy kis kiegészítés, hogy nevezzük a dolgokat:

• Drum kit – dobfelszerelés, dobszerkó
• Bass drum – lábdob
• Snare drum – pergődob, pergő (még véletlenül sem pergető)
• Tom toms – tam, tamok (tsz.) Elhelyezéstől függően lehetnek felső, vagy álló, ill oldal tamok
• Hi-hat – lábcin
• Crash – beütő, beütőcin
• Ride – kísérő, kísérőcin
• Ride-bell – kúp, a kísérőcin kúpja
• Splash – splash, nincs magyarítva
• Chinese – kínai cin
• Cowbell – kolomp

A háromsávos EQ és a plusz filterek bőven elegendőek ahhoz, hogy bármilyen élő dobsoundot szerteszéjjel kúrjunk. Talán ezért nincs is szükség ötsávosra. Ne feledjük: az Addictive Drums alapkoncepciója az, hogy virtuális dobosunk legyen, a dobjáték annyira legyen élő, amennyire csak lehetséges, ezért a dinamikafüggő multisampling rendszer, amelyet azonban ki is lehet iktatni. De hangsúlyozom: az élő dobjáték feelingje a cél, nem pedig az, hogy legyen egy Xmillió-hatszázhuszonöt-ezredik dobgépünk (amire egyébként kiválóan alkalmas az AD).

Ha már magyarul írunk cikket!

Természetes, hogy nincs minden kifejezésnek magyar megfelelője, és nem is tisztünk nekünk gyártani, azonban ha már magyarul írunk, akkor a latin eredetű szavakat írjuk már magyar fonetikával, így: „szaturáció”. Mert olybá tűnik a szöveg, mintha valami orvosi látleletről lenne szó. Amit viszont lehet, azt írjuk magyarul. Az FX az effekt (latin?), az editálás pedig szerkesztés. Különben a tutorial nem éri el a célját, ami az oktatás és felvilágosítás lenne elsősorban.

Így tessék hát a jövőben!