Számítógépes zenélés, zeneszerkesztés Pc-n. Zenei Szoftverek, Hangminták, VST, Midi vezérlők, Softsynth, Hangkártyák, Hírek, Cubase, Reason, Sound Forge, Cool Edit, Ft2, Fruity Loops, FL, ReCycle, ReFill

zeneszerkesztes.blog.hu

A Keverés ( Általános Tanácsok Keverési Trükkök ),( Mix Mixing )

2011. március 24. - Korpa

A keverés egy komplett zenei felvétel elkészítésének utolsó előtti fázisa (a Mastering előtt).Ez az egyik legfontosabb és legösszetettebb része egy zenei anyag elkészítésének. Gondoltam összefoglalom azokat az általános dolgokat, amiben mindenki egyet szokott érteni, és hasznos lehet mindenki számára, aki már oda jutott, vagy fog jutni egyszer egy zene elkészítésében, hogy van egy félkész anyaga, amit még meg kell keverni.

 

A keverés tényleg nagyon fontos. Itt kapja meg a zene a karakterét a térbeliségét, az atmoszféráját és a végső egységét. Ezért érdemes sok időt rászánni, komolyan rákészülni és nem elkapkodni. Jó eredményt a keveréstől csak akkor várhatunk, ha előtte is mindent jól csináltunk. Ez pontosan olyan, mint a főzés. Ha nem frissek nem jól válogatottak és előkészítettek a hozzávalók (esetleg romlott benne valami) Akkor sajnos a legprofibb séf se tudja kiválóan elkészíteni az ételt. Nagyon fontos tehát, hogy a zenei anyag keverése előtt jól kiválasztott hangminták, jó minőségű és mennyiségű felvételek álljanak rendelkezésünkre. A rossz, zajos, torz, esetleg túlvezérelt hangmintákon a keverés nagyon kis mértékben, vagy egyáltalán nem tud segíteni, ha nem jó egy felvétel, akkor még keverés előtt vegyük fel azt tisztességesen újra. Nagyon fontos előkészületek a keveréshez, amik tényleg meghálálják magukat és időt, és energiát takaríthatunk meg velük.

Nem mindegy hogy milyen eszközön hallgatjuk vissza a zenét keverés közben (monitoring). Az a legfontosabb, hogy lehetőségeinkhez mérten törekedjük olyan visszahallgató eszközre, ami legkevésbé változtatja meg az anyag hangzását (nem emel ki se, mélyet se magasat, nem színezi a hangot) Tehát olyat, amivel tényleg azt hallod és, úgy, mint ami az eredeti felvételen szól. Érdemes kikísérletezni több eszközön hangfalon, fülesen, hogy melyik a legmegfelelőbb. Akár egy úgynevezett referencia zenével. (A monitoring- ot most tovább nem részletezem, mert nagyon hosszú téma.) A referencia zene nem csak ebben fontos. Mielőtt hozzákezdünk a keveréshez, érdemes választani egy nagyon szépen és igényesen kevert zenét, amit jól ismerünk, és szeretnénk, hogy a saját zenénk is ehhez hasonlóan jól szóljon. Nagyon komoly segítséget és támpontot tud adni a referencia zenénk keverésnél, ha ehhez hasonlítjuk időnként a készülő anyagunkat.   
Nagyon okos és hasznos dolog, keverés előtt végiggondolni, hogy az egyes hangszereknek, hangmintáknak mi lesz a szerepe a zenékben, és ezeket hogyan helyeznénk el vizuálisan a térben. Például egy képzeletbeli színpadon. Én gyakran mielőtt zenét szerkesztek, készítek gyorsan a zenei elképzeléseimről kis rajzokat, ábrákat, vázlatokat, mert így később jobban átlátom a készülő zene felépítését, struktúráját, akár térben akár időben.Bármilyen zeneszerkesztőt vagy zenei szoftvert használunk abban érdemes rendet rakni keverés előtt. Ez körülbelül úgy tehetjük meg, hogy nem összevissza rakjuk a hangszereket egymás mellé, hanem átgondoltan kialakítunk csoportokat a keverőn, és érthetően feliratozzuk (felcímkézzük) a csatornákat. Így azonnal tudni fogjuk, hogy mi hol van.A legelterjedtebb hogy hangmagaság és a hangszer "szerepe” szerint csoportosítunk.Itt egy példa: 1-es -2-es csatorna Dobok 3-4-es basszus 5-6 zongora 7-8 lead -ek (vezérhangok, lehet akár ének vagy szinti) 9-10 ének vokál 10-11 vonósok. Persze ez is Változhat annak függvényében, hogy a vonósok, vagy éppen a zongora magas vagy mély dallamot játszik.

 Ha már mindent előkészítettünk kezdődhet a keverés. Érdemes pihent füllel hozzákezdeni, mert ha keverés előtt már több órát foglalkoztunk a zenével akkor az nagyon rossz hatással lehet a keverésünkre. A keverés a keverő pulton történik ez akár szoftveres keverő, akár hardverkeverő analóg vagy digitális keverő (vas) de valamilyen keverő kontroler is lehet. A keveréshez tartozik az egyes hangszerek, hangszer csoportok hangerejének beállítása ez a csúszkákkal történik (Fader). A csatornákon találhatunk EQ -t ezzel, szabályozhatjuk a mély magas vagy közép frekvenciákat a hangban. Illetve a PAN segítségével (panorámázhatunk) szabályozhatjuk, hogy a hang jobbra, balra vagy középen szóljon a sztereó képben.

A keverési fázishoz tartozik az effektek használata és beállításai (ezt most nem részletezném mert nagyon hosszú téma )     

A keverés természetesen mindenkinek az egyéniségére és saját izésére van bízva így nagyon kevés általánosan örökérvényű szabálya, van. De azét 1-2 dologra tényleg érdemes odafigyelni. Miután végiggondoltuk a hangok, hangszerek hangminták szerepét a zenénkben, Érdemes lehet választani egy "főszereplőt" egy vezérhangot (ez műfajtól függően leginkább az ének vagy szintetizátor lehet). Ennek az értékét viszonylag középre állítjuk (-6 -12 DB) közé és ehhez igazítjuk, keverjük a többi hangszert a zenében.Így minimális lesz az esélye, hogy esetleges szélsőséges hibát követünk el pl. (minden nagyon hangos) és ettől összességében nem szól majd jól a mix. Nem szabad egyik csatornának se 0 db fölötti étékbe kerülnie mert az torzulást, jelvesztést eredményez.Érdemes keverés közben többször elmenteni a zenei anyagot különböző fázisokban nehogy elvesszen a munkánk (áramszünet) ráadásul ezek a másolatok hasznosak lehetek később.Ugyanis nagyon fontos többször meghallgatni a keverés eredményét, végeredményét. Legjobb  ha csak a végleges keverés után 1-2 nappal hallgatjuk újra és  az akkor hallottak alapján tökéletesítjük a  mixet. Erre azért van szükség, mert elfáradhat a fülünk a keverésben, illetve közben annyiszor halljuk a zenénket, hogy már nem vagyunk képesek kívülállóként hallgatni. Előfordulhat még az is hogy keverés közben nagyon beleéljünk magunkat a zenébe és ez is komolyan, ronthatja a végeredményt, amennyiben nem ellenőrizzük magunkat később.Nagyon fontos hogy mielőtt befejeznénk a keverést, hallgassuk meg az anyagot monó- ban is  hiszen nagy eséllyel így is fogják néhányan hallgatni. A keverésnél még elengedhetetlen, hogy nagyon halkan és nagyon hangosan is hallgassuk, meg hogyan szól a zene.Törekedjünk arra, hogy a kész mix -nek legyen meg az általunk előre kitalált hangulata, tere. Tegyük jó magasra a lécet, ne kapkodjuk el a keverést, mert tényleg ez nagyon fontos, akár tönkre is lehet tenni vele a zenénket! Sajnos előfordulhat, hogy végképp nem megy, ilyenkor inkább bízzuk olyanra, aki tényleg ért hozzá. Nem feltétlenül kell, hogy tudjon minden zenész vagy zeneszerző keverni. Nem véletlenül vannak külön hangmérnökök, akik ezzel foglalkoznak. Természetesen én mindenkit bíztatok rá, hogy próbálja ki magát ebben is, mert minél több dolgot csinál az ember a zenéjében annál inkább lesz az az övé.  

         

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneszerkesztes.blog.hu/api/trackback/id/tr762767627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

deviques · http://opcsal.blog.hu 2011.03.24. 14:30:27

Mostmár több mint 10 éve szerkesztek zenét, és szégyellem bevallani, hogy eddig nem sokadt adtam a keverésre. Mondanom sem kell, hogy általában olyan is az eredmény.

Lenne egy kérdésem, kicsit laikusan fog hangzani, de hátha kapok már végre választ rá. Milyen paraméterekkel, effektekkel lehet a hangszerek előtér-háttér meghatározását beállítani. Arra értem, hogy sokszor van úgy, hogy meghallgatom a cuccot és olyan minden hangszer, mintha rögtön ott lenne az arcom előtt, máskor meg, mintha minden 20 méterről szólna, és ezt sajnos nem tudom szabályozni. A legjobb persze az lenne, hogy a hangszerek térbeli távolságát külön állíthassam be. Mivel oldom meg?

1rem1 Art · http://1rem1.com 2011.03.25. 01:08:08

@deviques:

hátrébb küldés: óvatos zengető és low pass filter (dob, zongora), dallamhangszernél esetleg hozzá hosszú és halk echo

előrébb hozás: kompresszor, high pass filter, vagy csak simán semmi, ha minden mást sikerült hátra tenni

deviques · http://opcsal.blog.hu 2011.03.25. 08:10:59

Milyen az az "óvatos zengető"?

1rem1 Art · http://1rem1.com 2011.03.26. 00:55:50

hát hogy a dry/wet arányt nem túlzásba vinni, mert akkor olyan lesz, mintha kizavartad volna a zongoristát a zuhanyzóba, a dobost meg egy üres tornaterem leghátsó zugába

Exemplary 2013.11.14. 13:58:35

Szép összefoglalás!
süti beállítások módosítása